Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Testy > Rowery > Raleigh Kompact

Raleigh Kompact

Raleigh KompactDla wielu osób określenie rower składany kojarzy się od razu z amerykańską marką Dahon, ewentualnie brytyjską Bromton. Czterdziesto- i więcej latkowie z łezką w oku wspomną jeszcze słynnego Rometa Wigry 3. Faktem jest, że dwie pierwsze firmy specjalizują się w produkcji tego typu rowerów i robią to świetnie, jednak obie każą sobie słono płacić za swoje jednoślady. Nie wszyscy wiedzą za to, że praktycznie każda licząca się na rynku rowerowym firma posiada własny rower składany. Tak jest także w przypadku angielskiego Raleigh'a.

Raleigh KompactŻywiołem Raleigh Kompact jest miasto oraz wakacyjne wypady. W pierwszym przypadku umożliwia błyskawiczne przemieszczanie się - przykładowo: kawałek podjeżdżamy samochodem (rower w bagażniku), kawałek rowerem, przesiadamy się do komunikacji miejskiej z jednośladem w pokrowcu, znowu na dwóch kółkach i wchodzimy do biura stawiając nasz pojazd w kącie. Druga domena to wypady wakacyjne - nie każdemu chce się montować na dachu bagażnik i wozić klasyczny rower. Składak zmieści się w bagażniku każdego - najmniejszego nawet samochodu. Aby rower miał jak najmniejsze rozmiary wyposażono go w typowe dla tego rodzaju rowerów małe koła o rozmiarze 20 cali. Zaletą ich jest oczywiście oszczędność miejsca oraz duża zwrotność jednośladu, natomiast wadą większe opory toczenia. Koła składają się z aluminiowych obręczy oraz opon Meghna o rozmiarze 1,75 z łagodnym - miejskim bieżnikiem oraz wentylem typu Schroedera (samochodowym).

Raleigh KompactRower wyposażono w całkiem zgrabne - i co ważne pełne - błotniki stalowe, w mocno wyróżniającym się kolorze niebieskim. Nie posiada on oświetlenia - zamiast przedniej i tylnej lampki znajdziemy jedynie odblaski (na kołach także - koloru białego). Bagażnik stalowy - całkiem solidnej konstrukcji powinien wytrzymać wg producenta obciążenie 18 kg bagażu. Patrząc na jego konstrukcję można sądzić, że wytrzyma znacznie więcej. Komplet akcesoriów uzupełnia mały dzwonek oraz osłona przedniego koła zębatego zapobiegająca brudzeniu się nogawek spodni. Nie jest to jednak pełna osłona układu napędowego (czyli obejmująca także łańcuch).

Raleigh KompactRama - aluminiowa posiada typowy dla składaków kształt - główna, idąca lekko skośnie gruba rura łączy rurę sterową z podsiodłową. Dodatkowo pod siodłem umiejscowiono mały łącznik tworzący trójkąt - nad suportem (pedałami). Taka konstrukcja ramy posiada dużą zaletę - dodatkowy łącznik jest doskonałym uchwytem podczas przenoszenia roweru (np. po schodach). Dzięki nim jedną ręką bez problemu podnosimy jednoślad. Drugą wystarczy trzymać kierownicę. Środek ciężkości roweru jest przesunięty do przodu, więc gdy go trzymamy jedna ręką za wspomniany uchwyt przechyla się on do przodu. Jest to wygodne w czasie znoszenia jednośladu po schodach w dół, ale utrudnia nieco wchodzenie w drugą stronę

Jedziemy

Raleigh KompactPierwsza jazda testowa zaskakuje. Niepozornie wyglądający jednoślad potrafi pokazać pazurki - hamulce wbijają go w ziemie, a szeroki zakres sześcioprzekładniowej przerzutki umożliwia agresywna jazdę. Pionowo ustawiony widelec oraz wspornik kierownicy powodują, że rower jest czuły na ruchy kierownicy. Z jednej strony pozwala to na błyskawiczne skręty - w miejskich korkach, jak znalazł, z drugiej strony wymaga nieco uwagi i refleksu.

Rower wyposażone w jedną - tylną przerzutkę zewnętrzną firmy Shimano - najniższej klasy z sześcioma przełożeniami. Obsługujemy je menetką obrotową, która znajduje się z prawej strony kierownicy. Biegi zmienia się sprawnie i szybko, aczkolwiek nieco głośno (może być to spowodowane tym że napęd jest nowy - nie "dotarty"). Wadą zastosowania zewnętrznej przerzutki tylnej jest niski prześwit pomiędzy jej wodzikiem, a ziemią. Winne są tutaj małe - 20 calowe koła. Jest to wspólna cecha wszystkich tańszych rowerów składanych, W lepszych wersjach stosuje się przerzutki w piaście - ale rower z takim rozwiązaniem będzie zdecydowanie droższy.

Składamy

Czas na ocenę najważniejszej tytułowej funkcji roweru. Raleigh zmniejsza swoje rozmiary w czterech ruchach: "złamanie" kierownicy oraz ramy, złożenie pedału i obniżenie siodełka. Najpierw odkręcamy blokadę w dolnej części wspornika kierownicy i odblokowujemy tym samym zawias. Kierownica zostaje złożona się o 180 stopni. Następnie luzujemy zacisk podsiodłowy i obniżamy maksymalnie siodełko. Kolejny ruch budzi nasze zdziwienie - składa się tylko jeden pedał - w konstrukcjach konkurencji zazwyczaj oba. Faktem jednak jest, że złożenie jednego całkowicie wystarczy - drugi i tak za chwilę schowa się pod ramą. Ostatnim etapem jest zwolnienie dĽwigni blokującej oraz odblokowanie i złożenie na pól całej ramy. Teraz rower ma wymiary: 80x60x35. W sumie czynność złożenie zabiera nam około 20-30 sekund. Niestety podczas prób udało nam się złożyć rower w taki sposób, że rama zastała zablokowana przez korbę. Z tego wynika, że czynność składania trzeba wykonać precyzyjnie i w odpowiedniej kolejności.

Raleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh Kompact

Podsumowanie

Dla osoby lubiącej intensywną jazdę na rowerze składak nie powinien być jedynym jednośladem "w stajni". To jest rower praktyczny, ale na pewno nie nadaje się do kilkudziesięciokilometrowej przejażdżki treningowej.

Oceniając rower Raleigh Kompact nie możemy nie porównywać go do konkurencji. W Polsce amerykańska firma Dahon - specjalista od rowerów składanych - sprzedaje swój najtańszy model; Eco C7 w cenie 1590 zł. Oba rowery możemy idealnie porównać: posiadają koła 20 calowe, 7-rzędowe przerzutki tylne, oraz podobny kształt ramy. Dahon ma lepiej dopracowany system składania oraz jest lżejszy, za to Kompact posiada praktyczniejszy kształt ramy i niższa cenę. I to zdecydowanie: za angielskiego składaka zapłacimy tylko 950 zł. To o 600 zł mniej niż najtańszego Dahona. Inne firmy (np. Kross czy Medano) oferują swoje składaki w podobnej cenie - 1000 zł. Nie da się jednak ukryć, że w temacie składania firma Raleigh powinna się jeszcze uczyć od swojego amerykańskiego konkurenta.

Zalety:

  • Dobra praca przerzutki
  • Dobre hamulce
  • Kształt ramy z uchwytem na rękę do przenoszenia
  • Cena

Wady:

  • Brak osłony na łańcuch
  • Głośna praca przerzutki
  • Waga

Specyfikacja

Rama aluminiowa, składana, 13"
Widelec / Amortyzator sztywny
Przerzutka tył Shimano, 6 biegów
Przerzutka przód brak
Manetki tył/przód Tył: Shimano Revoshift SL-RS35
Korba 46 zębów
Ilość przełożeń 6
Łańcuch KMC Z72
Kaseta MF-TZ20
Koła  
Obręcze aluminiowe
Opony 20x1,75
Piasty przód/tył aluminiowe
Siodełko  
Kierownica stalowa
Sztyca podsiodłowa stalowy
Pedały składane, HTI-F2
Waga  
Cena 949 zł

Raleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh KompactRaleigh Kompact

Rower można kupić:

online odwiedzając Sklep Rowerowy SZUMGUM.com

w wyznaczonych punktach na terenie całej Polski: http://raleigh.pl/sklepy/wojewodztwa

 

Firma Raleigh

W 1887 roku Sir Frank Bowden zainteresował się założeniem małego biznesu rowerowego. Zakład mieścił się przy ulicy Raleigh w Nothingam. Trzy lata później firma Bowdena na dobre zaczęła swoją działalność pod szyldem RALEIGH. Sześć lat później otwarto pierwszą, a zarazem największą na świecie fabrykę rowerów RALEIGH.

Obecnie RALEIGH jest najbardziej rozpoznawalną marką rowerową na świecie. Swym zasięgiem obejmuje wszystkie kontynenty, łącznie sprzedając ponad 3 miliony rowerów każdego roku!

Marcin jakub Korzonek
2011'sierpień

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
Brak komentarzy!