Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
!!2021-10-Globrower
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Testy > Rowery > Sparta Lexicon Carbon Zwart H

Sparta Lexicon Carbon Zwart H

Sparta Lexicon Carbon Zwart HWspółczesny rower zazwyczaj kojarzy się z szybkim i zwrotnym środkiem komunikacji o nowoczesnych i agresywnych kształtach pasującym do aktywnych oraz młodych ludzi. Jak się jednak przekonaliśmy osoby ceniące sobie komfort, stabilność oraz elegancję także mogą znaleźć coś dla siebie. Od dystrybutora holenderskiej firmy Sparta na rynek polski - Rowery Stylowe otrzymaliśmy do testów model Lexicon. Już pierwsze pokonane na nim metry wrocławskich ulic przekonały nas, że rower z pewnością zadowoli tych, dla których ważne jest, "żeby tak miękko bujało" (jak mawia jeden z bohaterów "Sztuczek"). Bo rower ten jest jak Cadillac. Jak na rower z Niderlandów przystało, jest to rower typowo miejski - o czym świadczy pełne zamknięcie napędu oraz hamulców. Niemniej Sparta z powodzeniem może być także wykorzystywana do rekreacji, nie tylko w mieście.

Lexicon do rowerów lekkich nieSparta Lexicon Carbon Zwart H należy. Ciężar ok. 20 kg - to dla jednych duży minus, dla innych wyznacznik stabilności. Przekładnie planetarne, amortyzator, dynamo w piaście, blokada na koło - wszystkie te elementy zwiększają wagę. Przyznać trzeba jednak, że podczas jazdy nie odczuwa się tego - rower sunie gładko i statycznie, a z rozpędzeniem tej masy nie ma najmniejszego problemu. Pomaga w tym bardzo płynnie pracująca przekładnia z biegami planetarnymi Nexus 8 Premium.

Zamkniętą konstrukcją są także hamulce - w obu kołach rolkowe, zapewniające płynne hamowanie, niezależnie od pogody. Osobiście nie jestem jednak ich fanem, z dwóch powodów: 1) działają trochę jak ABS w samochodach - doskonale wpływają na płynność hamowania, lecz w sytuacjach ekstremalnych ciężko jest nimi zablokować koło, 2) silniejsze hamowanie wymaga przyłożenia większej siły na klamkę, niż w przypadku np. V-breaków. Do tego dochodzą problemy z serwisowaniem tego rodzaju hamulców - raczej nie robi się tego samodzielnie. Niemniej, w codziennej jeździe sprawdzają się bardzo dobrze.

Sparta Lexicon Carbon Zwart HSparta Lexicon Carbon Zwart HJazda na Sparcie Lexicon daje dużą przyjemność - zadbano tu bowiem o komfort kierującego. Przednie koło posiada stylowy amortyzator (wewnątrz którego prowadzona jest linka do hamulca). Pamiętać trzeba jednak, że amortyzator z przodu to broń, która ma dwa ostrza: tłumiąc drgania usypia czujność kierującego, co może odbić się mocno na jego siedzeniu (i kręgosłupie), gdy zapomni podnieść swój ciężar z siodełka podczas przejeżdżania tylnego koła po wykrocie.

Sparta Lexicon Carbon Zwart HSparta Lexicon Carbon Zwart H

Sparta Lexicon Carbon Zwart HPod siedzeniem mamy żelowe siodło Selle Royale, mocowane do sztycy niestety dość zawodnym jarzmem. Także amortyzator na sztycy podsiodłewej jest prostego typu. Zapewnia on względny komfort na wybojach, lecz jednocześnie podatny jest na skręcanie się siodełka w poziomie. Szkoda, że w tej klasie roweru nie znalazła się sztyca z amortyzatorem pantografowym.Sparta Lexicon Carbon Zwart H

Komfort oraz zdecydowane poczucie stabilności i panowania nad tym "krążownikiem ścieżek" gwarantuje natomiast szeroka kierownica (która w niektórych sytuacjach miejskiej jazdy np. podczas mijania aut stojących w korku, może być jednak utrapieniem). Jest ona wyposażona jest w rewelacyjne, ergonomiczne uchwyty, które dają wypocząć nadgarstkom oraz poczucie pełniejszej kontroli nad ruchami pojazdu. "Rączki" mocowane są klinem w kierownicy, co zapobiega przekręcaniu się ich podczas jazdy.

Układ kierowniczy kryje najciekawszą cechę Sparty - system nastawiania kierownicy. Ten nowatorski mechanizm pozwala na pełną regulację pochylenia i wysokości kierownicy bez użycia jakichkolwiek narzędzi - wystarczy uwolnić specjalny zacisk (można to robić nawet podczas jazdy!). Ma to też swoją słabą stronę - w sytuacjach ekstremalnych system regulacji może puszczać. Przydarzyło mi się to, gdy miałem ostre hamowanie przed pieszym na ścieżce - kierownica zmieniła swoje położenie (choć nie poluzowała się zupełnie).

Sparta Lexicon Carbon Zwart HSparta Lexicon Carbon Zwart HSparta Lexicon Carbon Zwart H

Najdelikatniejszym elementem całej konstrukcji roweru jest osłona na łańcuch - w razie zniszczenia jest trudnym do nabycia i drogim elementem. Muszę jednak przyznać, że jestem pod wrażeniem tej konstrukcji - pozwala ona na naprawdę szybki (bez użycia narzędzi!) demontaż i dostęp do łańcucha oraz zębatek. Plastikowa obudowa zasłania nie tylko łańcuch, ale także tylną oś i przerzutkę. W Sparcie zastosowano ponadto osłonę, którą jest częściowo przeźroczysta - widać przez nią łańcuch. Choć nie doszedłem, czy posiada to wartość utylitarną, czy szpanerską.

Sparta Lexicon Carbon Zwart HSparta Lexicon Carbon Zwart HSparta Lexicon Carbon Zwart HSparta Lexicon Carbon Zwart H

Z ciekawostek: aluminiowa rama roweru (o zmiennym przekroju) ukrywa w dolnej rurze pancerze linek hamulca i przerzutki, a koła (28 cali) są nietypowo zaszprychowne (9x4).

S(normal) Sparta Lexicon Carbon Zwart H-2009_sparta_lexicon_33.jpgparta jest wyposażona w blokadę na tylne koło - tzw. podkowę - standardowe zabezpieczenie każdego holenderskiego roweru. Jest to model AXA Defender RL najlepszy z możliwych, posiadający wbudowany chip i "wejście" na doczepienie stalowej linki (chroniącej przed zabraniem roweru pod pachę). Blokada została zamontowana tu w dość nietypowy sposób. We wszystkich rowerach, jakie widziałem, montuje się to wewnątrz trójkąta ramy, tak, że otwór na kluczyk jest po lewej stronie roweru. W Sparcie natomiast blokada zamontowana jest odwrotnie. Ulokowanie blokady na zewnątrz trójkąta ramy przysporzyło mi także trudność: gdy zamontowałem sakwy (miejskie), zasłoniłem sobie nimi dostęp do zamka.

W spore zakłopotanie wpędziło mnie odkrycie, że ten holenderski rower nie jest fabrycznie przystosowany do typowo holenderskiego stylu jazdy - z pasażerem na bagażniku. Bagażnik ma bowiem, jak zastrzega wygrawerowany napis, nośność max 25 kg. Można to potraktować jako niedociągnięcie, bo więcej ważą choćby porządnie obładowane sakwy. Bagażnik jest naturalnie wyposażony w elastyczne gumy (typowo holenderski gadżet), natomiast sama konstrukcja jest dobrze przystosowana do montażu sakw "miejskich" - zapewnia bowiem odchylenie toreb od kół. Niestety, posiadacze sakw turystycznych Crosso będą mieli problem z zaczepem na hak od dołu.

Sparta Lexicon Carbon Zwart HSparta Lexicon Carbon Zwart HSparta Lexicon Carbon Zwart H

Mało istotnym, choć jednak niedociągnięciem jest brak otworów w ramie na przykręcenie koszyczka na bidon. Nie miałbym takiej uszczypliwej uwagi, gdyby nie napis na ramie: Sport Line. Inne drobne mankamenty to: zbyt głęboko schowana śruba mocująca wspornik kierownicy (typowy imbus wygięty w "L" nie sięga tutaj), a także dzwonek, który nie dzwoni podczas deszczu.

Oświetlenie w rowerze zasilane jest dynamem w piaście (3W) oraz bateriami. Przednia lampka (LED, z czujnikiem zmierzchu i funkcją podtrzymania światła na postoju) posiada mocno ograniczony zakres regulacji - zwłaszcza góra-dół. Jest to na tyle istotnym mankamentem, że przy większych prędkościach po zmroku nie czułem się bezpiecznie z promieniem światła padającym jedynie kilka metrów przed moim kołem. Tylna lampka zasilana bateriami uruchamiana jest czujnikiem ruchu oraz natężenia światła. To bardzo wygodne rozwiązanie - wjeżdżając na przykład w tunel, lampka samoczynnie się włącza. Także czekając na światłach mamy pewność, że jesteśmy oświetleni z tyłu.

Sparta Lexicon Carbon Zwart HSparta Lexicon Carbon Zwart H

 

Oczywistym dla każdego, kto grzebie sam przy rowerze, mniej zrozumiałym dla tych, którzy oddają rower do warsztatu, gdy trzeba nasmarować łańcuch, jest fakt, że przy tej klasie rowerów ciężko jest o części zamienne. Banał, ale dotarło to do mnie, gdy na schodach domu znalazłem dziwny, metalowy kształt. Z wrodzonego zbieractwa schowałem go do kieszeni. Jak się wkrótce okazało, uratowało mnie to przed sporymi kłopotami - była to bowiem część od Sparty, służąca do naciągania łańcucha.

Cena roweru - powyżej 3000 zł - jak na polskie warunki jest dużym wyzwaniem, bo za te pieniądze można już kupić auto. Odbija się to oczywiście na sposobie użytkowania - mało kto będzie skłonny zostawiać (przypięty) rower na dłużej. Najlepsze zapięcia nie uchronią przed zwykłym wandalizmem. A kupujący takie cacko zapewne może sobie pozwolić na osobny rower do poruszania się w miejskiej dżungli. Nawet w mitycznej Holandii rowery tej klasy częściej używane są na prowincji, niż w dużych miastach.

Na koniec oddajmy głos dystrybutorowi:

Lexicion to wyselekcjonowane modele, sprzedawane tylko przez wybranych przedstawicieli Sparty w Holandii i w Niemczech. Polska również znalazła się w tym zaszczytnym gronie dlatego też mamy mozliwość zaoferowania ich Państwu w naszym sklepie. Na uwagę zasługuje najnowszy model piasty Shimano Nexus 8 PREMIUM, która daje nieco mniejszy opór niż standardowa piasta Nexusa. Zarówno Neo jak i Lexicion są rowerami w pełni amortyzowanymi. Posiadają także ledowe oświetlenie z czujnikami zmierzchu oraz SAFE STOP czyli system podtrzymujący światło na postoju. Rowery te charakteryzują się również bardzo eleganckimi kolorami. Ponadto, jak przystało na rowery tej klasy-każdy z nich jest niezwykle komfortowy oraz bezpieczny.

Zalety

  • znakomicie się prowadzi - zapewnia płynną i stabilną jazdę, daje poczucie panowania nad pojazdem;
  • pełne zamknięcie przerzutek, łańcucha i hamulców;
  • szybki i łatwy sposób demontażu osłony na łańcuch;
  • tylna lampka działająca na czujnik ruchu i natężenia światła;
  • płynnie działająca przekładnia biegów Nexus 8;
  • ergonomiczne uchwyty na kierownicy i wygodne siodło;
  • ładny design.

Wady

  • cena (wpływająca na sposób użytkowania);
  • kłopot z częściami zamiennymi;
  • mały zakres regulacji oświetlenia z przodu;
  • dojście do zamka blokady na tylne koło utrudnione, gdy zamontujemy sakwy;
  • niskiej klasy jarzmo mocujące siodełko oraz amortyzator pod siodłem;
  • brak możliwości montażu koszyczka na bidon.

Uwagi

  • szybki i łatwy system nastawiania kierownicy może zawieść przy nagłym hamowaniu;
  • hamulce rolkowe pozwalają na płynne spowalnianie jazdy, lecz trudno nimi zablokować koło w nagłych wypadkach;
  • amortyzacja siodła zwiększa komfort jazdy po wybojach, ale sam mechanizm szybko straci swoje właściwości;
  • bagażnik (z gumami) doskonale odchyla sakwy od koła, lecz posiada ograniczenie wagowe do 25 kg. Bagażnik jest niekompatybilny z systemem montażu sakw Crosso;
  • waga roweru zapewnia stabilność, lecz jest utrapieniem przy konieczności noszenia roweru.

Specyfikacja

Rama Aluminiowa (wielkość: 53, 57, 61, 65 cm)
Widelec / Amortyzator Amortyzowany
Przerzutka tył brak
Przerzutka przód W tylnej piaście Shimano Nexus 8 PREMIUM
Hamulce Rolkowy Shimano Inter-M
Korba Sparta
Ilość przełożeń 8
Obręcze Obręcze::aluminiowe, stożkowe ze szprychami w układzie 9 x 4
Opony Schwalbe, zwkładką anty-przebiciową
Siodełko Selle Royal
Kierownica Regulowany w każdej płaszczyźnie - bez użycia narzędzi
Sztyca podsiodłowa Amortyzowanay
Zabezpieczenie przeciwkradzieżowe Axa Defender - z możliwościa dołączenia dodatkowego łańcucha
Oświetlenie Ledowa z przełącznikiem ON/OFF/AUTO (z czujnikiem zmierzchu) + przytrzymanie świata. Zasilane dynamem w piaście
Waga ok 20 kg
Cena ok 3100 zł

 

Sparta Lexicon Carbon Zwart HSparta Lexicon Carbon Zwart HSparta Lexicon Carbon Zwart HSparta Lexicon Carbon Zwart HSparta Lexicon Carbon Zwart H

Radek Lesisz
2009'listopad

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się

Z dniem 2020-01-06 forum zostalo wylaczone

Brak komentarzy!