Od polskiego dystrybutora - firmy Taurus otrzymaliśmy bagażnik samochodowy na rowery Thule Clip On High 9106. Jest to bardzo ciekawy model mocowany na klapę auta typu hatchback przeznaczony do przewożenia dwóch rowerów. Sprawdzamy czy jest warty swojej ceny wynoszącej aż prawie 900 zł.
Bagażnik otrzymaliśmy w pudle w którym znajdowały się poszczególne jego części - do samodzielnego montażu. Gdy po raz pierwszy spojrzeliśmy na ilość różnego rodzaju elementów, śrubek, podkładek, nakrętek nieco zwątpiliśmy, bo jak to w życiu bywa - za montaż wzięliśmy się tuz przed testowym wyjazdem. Szybko jednak okazało się, że nie taki diabeł straszny jak go malują i z pomocą bardzo przejrzystej - opartej prawie wyłącznie na obrazkach (duży plus) instrukcji złożyliśmy go w ok. 20 minut.
Bagażnik jest bardzo przemyślanie skonstruowany, dlatego też jest dosyć skomplikowany. Dzięki temu jednak ma sporo zalet. Po pierwsze można go złożyć do w miarę płaskiej konstrukcji, która można powiesić na ścianie, lub pod sufitem. Po drugie przygotowanie do założenia trwa dosłownie kilkanaście sekund, a samo założenie nie więcej jak minutę czasu. Po trzecie mocowanie rowerów jest pewne i stabilne. Ale po kolei:
Pamiętajmy, aby przed zakupem sprawdzić czy bagażnik będzie pasował do naszego samochodu - marki, modelu a nawet określonego rocznika i wersji. Służy do tego aplikacja "Przewodnik Fit Guide". W zależności od samochodu stosowane są dodatkowo trzy długości górnych listw metalowych, które "łapią" za górną krawędź klapy bagażnika. Wśród instrukcji znajdziemy książeczkę "Recommendations" w której mamy określone - w zależności od modelu auta, czy musimy korzystać z niestandardowej długości listwy (do wyboru mamy długości: 314, 420 oraz 520 mm). Znajdziemy tam także podpowiedź dotyczącą szczegółów montażu tej listwy (w zależności od auta jest ona mocowana do jednego z trzech otworów)
Skręcenie bagażnika zgodnie z instrukcją jest jednorazowe - otrzymujemy konstrukcję, którą musimy jedynie dwoma ruchami przygotować do założenia na samochód. W pierwszym odchylamy dwa ramiona, które będą łapać za górna część klapy samochodu, a następnie je blokujemy wielkimi pokrętłami z boku.
Następnie odchylamy i blokujemy w zatrzasku pionową część bagażnika. Tak przygotowaną konstrukcję podnosimy i zaczepiamy hakami o górny brzeg klapy samochodu. Lekko podnosimy klapę, tak aby haki chwyciły za dolną część klapy. Kiedy już wszystkie cztery haki są na swoim miejscu (zwróćmy uwagę aby bagażnik nie zasłaniał przycisku i zamka do zamykania klapy) zatrzaskujemy dwie dźwignie zamykające. W ten sposób Thule Clip On jest przygotowany na przyjęcie rowerów
Przed wstawieniem rowerów warto rozsunąć sobie rynienki, na których stoją koła. Podnosimy rower, wstawiamy do pierwszej rynienki i łapiemy za pomocą krótszego ramienia ze "szczęką" za górna rurę. Pokrętłem zaciskamy uchwyt na ramie i zabieramy się do wstawienia drugiego roweru. Postępujemy identycznie tym razem wybierając drugi uchwyt - na dłuższym ramieniu. Ważne jest to aby ramię to przechodziło przez główny trójkąt ramy pierwszego roweru. Dzięki temu po zakręceniu obejmy na górnej rurze drugiego roweru i zamknięciu kluczykiem rowery będą zabezpieczone przed kradzieżą. Nie da się ich w prosty sposób zdjąć z bagażnika.
Na koniec paskami działającymi zatrzaskowo mocujemy koła do rynienek i blokujemy rynienki pokrętłami.
Bagażnik Thule Clip On High posiada kilka cech, dzięki którym jest on jednym z najlepszych bagażników na rowery do samochodów nie posiadających haka. Po pierwsze - zgodnie z nazwą "High" rowery są zamontowane tak wysoko, że nie zasłaniają tablicy rejestracyjnej, ani świateł. Odpadają problemy z załatwianiem trzeciej tablicy (której legalnie nie da się załatwić) czy też jej przekręcaniem. Nie musimy także kupować dodatkowych tylnych świateł. To bardzo duża zaleta.
Kolejną istotną cechą jest bezproblemowy dostęp do bagażnika samochodu. Tylną klapę z bagażnikiem i dwoma rowerami możemy podnieść i przytrzymując ją dostać się do wnętrza auta. Z początku wygląda to dosyć karkołomnie. Z niemałymi obawami obserwowałem jak rowery wykonują obrót o 90º i lądują tuż nad dachem samochodu. Jednak trzeba przyznać, że rozwiązanie działa doskonale. Otwarcie bagażnika z dwoma rowerami ważącymi w sumie około 30 kg + bagażnik 11 kg wymaga jednak sporej siły - w pierwszej fazie otwierania. Oczywiście po otwarciu musimy klapę przetrzymywać aby się nie zatrzasnęła.
Bagażnik zakłada się bardzo prosto i zrobi to jedna osoba. Po złożeniu zajmuje mniej miejsca niż rozłożony. Tutaj na przyszłość przydało by się aby producent pomyślał nad możliwością zmniejszenia rozmiaru po złożeniu.
Bardzo pomysłowo mocowane są ramiona z obejmą na ramę roweru. W prosty sposób możemy je zdjąć z poziomej rury bagażnika i założyć w innym miejscu - np na pionowej rurze. Przyda się to w czasie mocowania rowerów z niestandardowymi ramami - np damki. Świetnie działają paski mocujące koła do rynienek - w łatwo możemy je mocno zacisnąć i bez problemu poluzować - wystarczy nacisnąć tylko dźwignię.
Jedyna trudność na jaka napotkaliśmy to możliwość porysowania lakieru samochodu podczas zakładania bagażnika. Takie niebezpieczeństwo występuje gdy zakładaliśmy dolne haki. Aby się przed tym zabezpieczyć producent dostarcza specjalna gumę przylepianą do wewnętrznej strony haków oraz nawet przeźroczyste nalepki na klapę. Niestety gumy dosyć szybko wypadły nam. Rozwiązaniem problemu jest dokładne oklejenie klapy bagażnika w miejscu gdzie są mocowane haki.
Ilość rowerów |
2 |
Mocowanie | na tylne drzwi auta (tylną klapę) |
Udźwig | do 30 kg |
Masa | 11 kg |
otwarcie bagażnika z zamocowanym uchwytem rowerowym | tak |
średnica ramy roweru | 22 - 70 mm |
mocowanie koła | tak |
wysokość opony z obręczą | dowolna |
certyfikat | TUV |
gwarancja | 5 lat |
cena | 860 zł |
informacje o produkcie |
Bagażnik Thule Clip On High 9106 do testów dostarczyła firma Taurus - dystrybutor Thule na Polskę.