Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
!!2021-10-Globrower
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Testy > Rowery > Test: Univega Summit 7.0 2014

Test: Univega Summit 7.0 2014

Tegoroczny Demo Day, podobnie, jak całą wystawę Eurobike, sponsorowała liczba 27,5. Część producentów zdecydowała się oprzeć całą swą przyszłoroczną kolekcję właśnie na tym rozmiarze kół. Mimo wszystko, rozmiar 29” wciąż pozostaje żywy, ponieważ w niektórych sytuacjach „duże koło” okazuje się niezastąpione. Z takiego właśnie założenia wyszła niemiecka Univega, której nowy model, Summit 7.0, mieliśmy przyjemność przetestować.

Univega Summit 7.0Univega Summit 7.0 - przódUnivega Summit 7.0 - tyłUnivega Summit 7.0 - RockShox 30 Gold TK RL

Summit 7.0 dedykowany jest średnio-zaawansowanym amatorom i miłośnikom maratonów. Klasyczny kształt ramy tego hardtaila w połączeniu z 29-calowymi kołami z pewnością przypadnie do gustu specjalistom od wspinaczki. Zastosowanie rozważnej konfiguracji osprzętu oraz aluminiowej ramy, pozwoliło na uniknięcie nieprzyzwoicie wysokiej ceny, co może wróżyć dużą popularność tego modelu.

Pierwsze wrażenie

Univega Summit 7.0 to typowy przykład spartańskiego, wybitnie użytkowego, niemieckiego designu. Nie znajdziemy tu żadnych „wodotrysków”. Szczytem finezji w tym modelu jest wściekle czerwony kolor ramy, stłumiony nieco matowym wykończeniem. Czerń pozostałych elementów skutecznie uspokaja chwilowe pobudzenie wywołane ostrym kolorem ramy. Jeszcze bardziej ostudzić krew w żyłach może fakt, że konstrukcja ramy nie uległa żadnym modyfikacjom w stosunku do modeli niemieckiego producenta, znanych z lat poprzednich (seria Alpina HT29). Ku uciesze podróżników, tylny trójkąt ramy nowego modelu posiada otwory umożliwiające montaż bagażnika.


Univega Summit 7.0 - główka ramyUnivega Summit 7.0 - tylne widełki

Bliższe oględziny ujawniają 30-biegowy napęd, oparty niemal w całości na komponentach SRAM. Tak duży zakres przełożeń z pewnością zwiększa uniwersalność roweru. Za zmianę biegów odpowiada przerzutka X9 z tyłu, X7 z przodu oraz klasyczne manetki typu Trigger, z grupy X7 (tutaj warto wspomnieć, że nie wiedzieć czemu, Univega wyposażyła nowy model w manetki poprzedniej generacji). Jak przystało na dość wysoką klasę roweru, Summit 7.0 zaopatrzono w korbowód SRAM S1000 z suportem GXP (łożyska przeniesione poza mufę suportu).

Univega Summit 7.0 - korbaUnivega Summit 7.0 - przerzutka tylnaUnivega Summit 7.0 - klamka hamulca i manetka

Wysokiej jakości napęd to nie jedyne, co Summit 7.0 ma do zaoferowania. Rower został wyposażony w niedrogi, a zarazem solidny i funkcjonalny widelec RockShox 30 Gold TK z blokadą skoku (obsługiwaną za pomocą manetki PushLock). Niska masa oraz prostota obsługi sprężyny powietrznej SoloAir jest zdecydowaną zaletą roweru o maratońskich aspiracjach. Pewien dysonans do całokształtu konstrukcji wprowadzają hamulce – Tektro Gemini. Mimo, że są to hydrauliczne tarczówki, można mieć obawy o dostatecznie dużą siłę hamowania.


Univega Summit 7.0 - blokada skoku amortyzatoraUnivega Summit 7.0 - zacisk hamulca - przódUnivega Summit 7.0 - RockShox 30 Gold TK RLUnivega Summit 7.0 - zacisk hamulca - tył

Pozostałe komponenty roweru – wspornik siodła, kierownica, mostek, kompletne koła oraz siodło markowane są przez mało znaną firmę Concept, której komponenty spotykane są w wielu modelach niemieckich producentów. Co do ich jakości nie mamy żadnych zastrzeżeń – podzespoły sprawiają wrażenie solidnych i estetycznych zarazem.  

Univega Summit 7.0 - kokpitUnivega Summit 7.0 - siodłoUnivega Summit 7.0 - piasta

Wrażenia z jazdy

Univega Summit 7.0 to hardtail na 29-calowych kołach. Fakt ten bardzo wyraźnie daje do zrozumienia jakie jest przeznaczenie roweru i jakich właściwości jezdnych można się spodziewać.  Dzięki dużej powierzchni kontaktu opon z podłożem oraz nisko położonemu środkowi ciężkości, Summit 7.0 doskonale podjeżdża i bardzo pewnie prowadzi się w zakrętach (nawet przy dużych prędkościach, podczas zjazdów). Za dobrą trakcję i przyczepność, poza wspomnianą geometrią, odpowiadają z pewnością wysokiej jakości opony Schwalbe Rapid Rob.Univega Summit 7.0 - jazda testowa

Prowadzenie roweru w terenie, z czystym sumieniem, można określić jako bardzo dobre. RockShox 30 Gold TK spisuje się znakomicie, zachowując dobrą sztywność boczną, pomimo niezbyt „grubych” goleni górnych (30mm). Blokada skoku, sterowana za pomocą manetki PushLock działa bezbłędnie. Ogólny wizerunek Summit 7.0 burzą nieco zastosowane przez producenta hamulce Tektro Gemini, które poza słabą modulacją, generują zbyt niską siłę hamowania. Przypadłość ta jest szczególnie zauważalna tam, gdzie hamulce dostają „ostry wycisk”, czyli na szybkich zjazdach w terenie.

30-biegowy napęd w połączeniu z 29-calowymi kołami pozwala na komfortowe użytkowanie roweru praktycznie w każdych warunkach (oczywiście w granicach rozsądku). Funkcjonowanie napędu zbudowanego na podzespołach SRAM X7 / X9 jest precyzyjne i błyskawiczne. Summit 7.0 bardzo szybko nabiera prędkości na równej nawierzchni, co zdecydowanie przydaje się podczas maratonów. O zawrotnej prędkości uzyskiwanej na zjazdach nie trzeba wspominać :)

Podsumowanie

Jak wspomniano powyżej, niemiecki producent, zdecydował się na zastosowanie komponentów ze średniej półki, co wcale nie oznacza „średniej jakości”. W naszej opinii zastosowanie widelca RockShox 30 Gold TK RL oraz harmonijnie dobranego napędu SRAM X7 / X9, było doskonałym posunięciem. Pewne obiekcje pojawiają się, gdy przychodzi nam oceniać pracę hamulców, które mogą być trochę za słabe dla zawodników o nieco większej masie.

Zalety:

  • Precyzyjny i szybki napęd SRAM X7 / X9
  • Świetne zachowanie na podjazdach
  • Bardzo dobra przyczepność na zakrętach
  • Amortyzator RockShox 30 Gold TK RL – niezawodny, łatwy w obsłudze, stosunkowo lekki, a zarazem sztywny i świetnie spisujący się w terenie.
  • Niewygórowana cena

Wady

  • Przeciętna skuteczność hamulców, słaba modulacja
  • Archaiczny system montażu zacisku hamulca (IS)
  • Brak taperowanej główki ramy

Specyfikacja

Rama

aluminiowa, hardtail, stery zintegrowane FSA, rozmiary 42, 48 i 54cm

Widelec / Amortyzator

RockShox 30 Gold TK RL, 100mm, blokada skoku z manetką

Hamulce

Tektro Gemini, hydrauliczne, tarczowe (180mm/160mm)

Przerzutka tył

SRAM X9

Przerzutka przód

SRAM X7

Manetki tył/przód

SRAM X7

Korba

SRAM S1000, 3 zębatki, suport GXP

Ilość przełożeń

30

Łańcuch

Shimano

Kaseta

SRAM, 10 koronek

Koła

29”

Obręcze

Concept, oczkowane

Opony

Schwalbe Rapid Rob, 57-622

Piasty przód/tył

Concept

Siodełko

Concept EX

Kierownica

Concept SL, aluminiowa

Sztyca podsiodłowa

Concept EX, aluminiowa

Waga

 

Cena

999,99 €

 

 

Tomasz Olszak

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się

Z dniem 2020-01-06 forum zostalo wylaczone

2016-03-25 21:46 anonim | Jaka duza powierzchnia kontaktu?
Male kolo ma lepsza przyczepnosc gdyz szybciej sie kreci